Garaža test – Lexus LBX 1.5 HEV

Lexus je nedavno predstavio svoj najnoviji model, LBX. Kao najmanji luksuzni crossover u svojoj ponudi, namenjen je pre svega evropskom i japanskom tržištu. Ovaj zanimljiv model kombinuje prepoznatljiv Lexusov kvalitet sa kompaktnim dimenzijama, pružajući vozačima spoj elegancije i praktičnosti. Na papiru, mogli bismo reći da je Lexus LBX luksuzni blizanac Toyotinog veoma uspešnog modela Yaris Cross, koji smo nedavno testirali u restilizovanoj verziji. Međutim, nakon pređenih nekoliko stotina kilometara i nekoliko dana vožnje, možemo sa sigurnošću reći da ovaj automobil nema baš mnogo zajedničkog sa Yaris Crossom.

Reč je o Lexusu – a znamo šta to ime znači u svetu automobila. Ostavimo po strani njegovu reputaciju kada su u pitanju pouzdanost i bezbednost. Lexus je pre svega luksuzan automobil, ali ovde nije reč samo o kvalitetnim materijalima, vrhunskoj završnoj obradi i bogatoj opremi. Ovaj model celokupno iskustvo podiže na viši nivo.

Spoljašnji dizajn je atraktivan, ali više elegantan nego upadljiv. Za razliku od novog dizajnerskog pravca kojim idu Toyotini modeli poput Priusa i C-HR-a, Lexusov LBX je suzdržaniji i prefinjeniji. Svojom jedinstvenom pojavom privući će pažnju onih koji vole automobile, posebno kao nov i redak model, ali neće biti previše napadan na ulici. Dizajn Lexus LBX-a oslanja se na prepoznatljiv vizuelni identitet brenda, ali uvodi i neke nove elemente. Inspiraciju vuče iz modela RX i NX, sa glatkim linijama koje uspešno kombinuju sportsku notu sa elegancijom. Prednja maska više nije u klasičnom „spindle“ obliku, već je modernizovana u trapezoidni dizajn koji doprinosi aerodinamičnosti. LED svetlosni potpis u obliku slova „L“ dodatno naglašava izgled vozila. Zadnji deo vozila krasi elegantna svetlosna traka koja se prostire celom širinom, dajući mu prepoznatljiv i futuristički izgled.

Unutrašnjost LBX-a odlikuje se minimalističkim i rafiniranim dizajnom, sa visokokvalitetnim materijalima i mogućnošću izbora između poluanilinske kože ili veganskih opcija koje koriste sintetičku kožu. Ambijentalno osvetljenje sa 50 različitih boja stvara prijatnu atmosferu, dok „tazuna“ koncept kokpita omogućava vozaču intuitivnu kontrolu nad vozilom. Centralni ekran dijagonale 9.8″,  osetljiv je na dodir i pruža podršku za Lexus Link Connect sistem. Ovaj napredni sistem omogućava mnoge multimedijalne funkcije, uključujući Apple CarPlay i Android Auto. Opcioni Mark Levinson audio sistem sa 13 zvučnika dodatno unapređuje užitak za one koji žele izvanredan zvuk u svom automobilu. Sedišta su sjajno oblikovana, udobna i pružaju odličnu podršku, bilo da ste sitnije ili krupnije građe. Ambijent u kabini je tamniji, sa tamnim nebom i svim panelima, što doprinosi osećaju luksuza.

dužina/širina/visina (mm)
4190/ 1825/ 1545

Iako leže na istoj platformu, u direktnom poređenju sa Yaris Cross-om, vidimo da je međuosovinski razmak produžen za 20mm, dok je LBX samo 10 mm duži. Istovremeno je i širi za čitavih 60mm, ali i niži za 50mm. Što navodi na zaključak da je cilj u startu bio razdvojiti ova dva modela, gde LBX preuzima ulogu dinamičnog krosovera, dok Yaris Cross vidimo kako baby RAV4.

U svakom slučaju. ni kod LBX-a, praktičnost nije zapostavljena. Zapremina prtljažnika u standardnoj verziji, sa prednjim pogonom, iznosi čak 402 litara zapremine, dok AWD verzija nudi, nešto skromnijih, 332 litra. Verujem, složićete se, sasvim dovoljno za svakodnevne potrebe, dok se preklapanjem zadnjih sedišta dobija dodatni prostor za prtljag. Setimo se, LBX je izgrađen na TNGA GA-B platformi, koju deli sa modelima kao što su Toyota Yaris i Yaris Cross.

Iz vozačke pozicije dominira veliki ekran na sredini komandne table. Dovoljno je velik da bude pregledan iz svakog dela kabine, ali ne i preterano nametljiv. Navigacija je odlična, prikazuje tačke interesa (POI), kamere i druge korisne informacije. Klima uređaj je dvozonski, odlično funcioniše, iako bismo očekivali tri zone u Lexusovom modelu, ovo svakako nije veliki nedostatak. Jedna veoma korisna opcija u multimediji je poseban meni u donjem delu ekrana, gde se nalaze prečice za često korišćene funkcije. Ako jednom isključite asistenciju za prepoznavanje saobraćajnih znakova, ona ostaje među prečicama, što omogućava brzo i lako isključivanje ovog sistema kada to želite. Tu su i druge često korištene opcije. Ekran digitalne instrument table, dijagonale 12,3″  dovoljno je velik i pregledan. Iako ima sličnosti sa nekim Toyotinim modelima, deluje potpunije. Nudi različite prikaze i mogućnost prilagođavanja informacija po želji i prema potrebama vozača.

 

Jedan od zanimljivih detalja kod ovog model je sistem otvaranja vrata. Naime LBX koristi elektronske kvake „e-Latch“. Umesto klasičnih ručica, tu su tasteri za otvaranje vrata, koji poboljšavaju aerodinamičnost i daju vozilu futuristički izgled. LBX svakako dolazi sa svim Toyotinim bezbednosnim sistemima, koji funkcionišu besprekorno. Aktivne i pasivne asistencije osiguravaju maksimalnu zaštitu putnika. Jedna specifičnost je sistem prepoznavanja saobraćajnih znakova, koji je od prošle godine obavezan u svim novim vozilima, u Evropi. Naravno i LBX automatski detektuje ograničenja brzine i upozorava treptanjem znaka na instrument tabli, kao i zvučnim signalom. Nažalost, u podešavanjima nismo uspeli da smanjimo ili isključimo samo zvuk upozorenja, već samo kompletan sistem prepoznavanja znakova.

LBX 1.5 HEV pokreće hibridni sistem nove generacije koji kombinuje 1,5-litarski trocilindrični benzinski motor sa elektromotorom, pružajući ukupnu snagu od 100 kW (136 KS). Ovaj sistem koristi kompaktne i lagane komponente, uključujući transaxle i jedinicu za kontrolu snage, što doprinosi efikasnosti i smanjenju gubitaka energije. Bipolarna nikal-metal hidridna baterija omogućava brzo punjenje i pražnjenje, obezbeđujući optimalne performanse elektromotora. Kupci mogu birati između verzija sa prednjim pogonom (FWD) i pogonom na sve točkove (AWD), pri čemu AWD varijanta koristi dodatni elektromotor na zadnjoj osovini za poboljšanu trakciju.

Sa svojih 1310kg, LBX nije baš lagan, ali u vožnji se pogonski agregat sa lakoćom nosi sa karoserijom. Već pomenuta, TNGA GA-B platforma omogućava nisko težište i visoku krutost karoserije, što rezultira agilnim upravljanjem i stabilnošću u vožnji. Kratko rečeno, LBX je odlično izbalansiran i prijatan za vožnju. Ubrzanje do 100km/h od 9 sekundi možda ne deluje eksplozivno, ali za ovaj segment vozila je svakako odličan rezultat. Najbolji utisak ostavljaju međuubrzanja, gde hibridni sistem pokazuje svoje prednosti. Što se tiče potrošnje, prosečna vrednost tokom našeg testa bila je 6,3 litra na 100 km, uz relativno malo vožnje u gradskim uslovima. Generalno, potrošnja se kreće oko 6 litara, što je vrlo prihvatljivo. Šteta je što nije dostupna verzija sa 1.8-litarskim motorom, jer iz dosadašnjeg iskustva ocenjujemo da 1.8-litarska hibridna varijanta sa 140 KS pruža najbolji balans između performansi i efikasnosti.

Lexus LBX je nesumnjivo poseban model. Iako ga mnogi porede sa Yaris Crossom zbog zajedničke platforme, u stvarnosti je reč o sasvim drugačijem automobilu. Kvalitet izrade, materijali i celokupno iskustvo vožnje daleko su iznad Toyotinog modela. Cena od 38.000 evra mu svakako donosi ekskluzivnost, ali istovremeno LBX opravdava svoju vrednost luksuzom, tehnologijom i iskustvom vožnje premijum modela.

LBX predstavlja atraktivnu opciju za one koji traže kompaktan, ali luksuzan SUV manjih dimenzija, sa naprednom hibridnom tehnologijom. Sa svojim elegantnim dizajnom, visokokvalitetnom izradom i efikasnim performansama, LBX se nameće kao ozbiljan konkurent u segmentu kojem pripada.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *